Historien

En 100 årigs syn på fremtiden

Mandag den 22. februar 2016  fyldte Det Konservative Folkeparti 100 år. Og selvom partiet set udefra godt kan virke lidt rynket og træt, hvilket redaktøren på nærværende avis, ofte ynder at bruge spalteplads på at fortælle om i sine ledere, er oplevelsen set indefra, langt mere positiv. Vi indrømmer blankt, at meningsmålinger og valgresultater kunne være bedre, men vi oplever i øjeblikket en fornyet og forstærket tiltro til, at fremtiden er lys, og at der ligger nye muligheder forude.

For tiden er faktisk mere konservativ, end man lige skulle tro, og fremtidens store udfordringer nærmest skriger efter sunde, borgerlige, konservative løsninger. Det handler om fokus på dannelse og faglighed i en ny folkeskole, et forsvar af danske værdier og dansk kultur i en mere og mere omskiftelig verden, behov for mere økonomisk og dermed personlig frihed for hårdtarbejdende danskere og ikke mindst nødvendigheden i et nyt skattesystem, hvor boligejere ikke beskattes fra hus og hjem.

Når man fylder 100 år, ser man selvfølgelig tilbage på bedrifter og succeser – men man må også se frem. Derfor har vi også netop lanceret nye visioner for fremtidens Danmark. Vi ønsker et samfund med mere frihed og mere ansvar til danskerne – for langt de fleste behøver ikke et offentligt system til at hjælpe med alt. Til gengæld skal hjælpen fokuseres på dem, der reelt ikke er i stand til at klare sig selv. For der er mange, der ikke bliver hjulpet godt nok i dag.

De nye visioner er blevet vel modtaget, så hvorfor har Det Konservative Folkeparti ikke større succes lige nu? Hvis vi kunne svare kort og enkelt på det, var vi nok ikke i problemer. Det, der brydes ned på ét år, tager mange år at bygge op igen, og derfor er vi tålmodige og fortrøstningsfulde, og vi tror på, at et langt og sejt træk er vejen frem. Vi har før været nede og er kommet stærkt igen.

Det Konservative Folkeparti har spillet en afgørende rolle i udviklingen af Danmark i de seneste 100 år, og med hårdt arbejde, stålsat vilje og fornuftig politik på alle hylder, vil vi også spille en afgørende rolle de næste 100 år. Vi lover i hvert fald, at kæmpe en hvis legemsdel ud af bukserne for det.

Peter Neumann

Formand Skive Konservative